Mijamato Musaši - Kniha pěti kruhů

Kniha pěti kruhů je nesmrtelná kniha, a to rovnou z několika důvodů. Napsal ji legendární samuraj Musaši Mijamoto, který prý nikdy neprohrál žádný souboj.

Kniha pěti kruhů je nesmrtelná kniha, a to rovnou z několika důvodů. Napsal ji legendární samuraj Musaši Mijamoto, který prý nikdy neprohrál žádný souboj. Kniha pěti kruhů (v originále Go Rin No Šo) je dodnes čtena vlivnými podnikateli, zápasníky, ale i běžnými lidmi. Celá kniha je, podle Musašiho slov, napsána tak, aby si z ní něco nového odnesl jak mistr, tak učeň. Takže při každém dalším opakovaném přečtení dospějete k novému závěru. Knihu bych určitě doporučil nejen kvůli legendárnímu autorovi, ale také proto, že kniha krásně ukazuje, jaké to bylo žít v Japonsku v Musašiho době.

Celá kniha je rozdělena na šest částí, pět z nich je od Musašiho. Kniha nám představuje Musašiho život a dobu ve které žil. Musašiho život byl velmi zajímavý. Svůj první duel měl už ve 13 letech, kdy zabil samuraje, který ovládal meč i kopí, holí. Tímto neuvěřitelným skutkem jeho kariéra ale teprve začínala. Ve svých šestnácti letech se vydal na pouť válečníka, která ho zavedla do šesti válek a nespočetně duelů. Musaši se po desítkách soubojů, které prý všechny vyhrál, rozhodl přestat bojovat mečem a při následujících soubojích používal dřevěné tyče. Jednou prý dokonce svoji zbraň vyřezal z vesla lodě, kterou se plavil na místo souboje. Musaši se nakonec ve svých padesáti letech usadil a spolu se svým adoptovaným synem rozjímal o životě. Musaši nebyl jen talentovaný samuraj, ale i skvěle maloval tuší, založil školu výrobců mečových záštit, psal básně (které se bohužel nedochovaly) a byl velmi dobrým kaligrafem. Musašiho respektovali jak lidé, se kterými kdy bojoval, tak ti, které v minulosti porazil. Ale i přes všechny své úspěchy dožil Musaši zbytek života v jeskyni, kde sepsal právě Knihu pěti kruhů. Celá kniha je tak protkána moudry člověka, který skutečně věděl, co dělá.